Garmin Fenix 3 wymiana baterii
Co jakiś czas dostaje pytania o pomoc w naprawie starego garmina, postaram się zatem w paru słowach opisać jak możecie reanimować swój stary zegarek Garmin Fenix 3, który obecnie prawdopodobnie cierpi na problemy zużytego akumulatora. Niestety na serwis Garmin w tej kwestii nie macie co liczyć. Polityka firmy nie przewiduje opcji wymiany baterii w ich zegarkach, co najwyżej zaproponują Wam kosztowną wymianę całego zegarka. W skrócie cała sytuacja sprowadza się to sprzedaży bardzo drogiego zegarka w wersji, która jest pancerna np. seria Fenix, może taki zegarek służyć w zasadzie latami ale pozostawiony bez suportu dogorywa. Skutkiem czego po tych około 4-5 latach zegarek z dwóch tygodni działania schodzi do kilku dni. Jeśli przykładowo szarpnęliście się na wersje szafirową szkiełka z powłoką DLC prawdopodobnie macie świetnie wyglądający i nie zużyty zegarek, który może służyć w zasadzie jako przycisk do papieru… Dla mnie to szalbierstwo i bardzo „proekologiczne” myślenie firmy. Jak zresztą każdej korporacji na świecie… Na szczęście jest póki co na to rozwiązanie. Ku niezadowoleniu wszelkich producentów tego świata istnieją jeszcze inni produkujący niedrogie i dostępne zamienniki.
Akumulator zamiennik
Przed całą operacją musimy zaopatrzyć się w nowy akumulator. Niestety na oryginał (361-00034-02) nie mamy co liczyć, są nie do zdobycia. Ja kupiłem zamiennik, który okazał się bardzo przyzwoity. Akumulator zaopatrzony jest w kompatybilny wtyk pasujący do naszego oryginalnego gniazda. Niema potrzeby niczego lutować. Zegarek działa na zamienniku bez problemu ponad tydzień w zależności oczywiście od częstotliwości użycia GPS, tarczy zegarka czy funkcji bluetooth. Nie jest tak dobra jak oryginał lecz niewiele mu ustępuje a po roku działania sprawuje się nadal dobrze. Zresztą i tak nie mamy innego wyboru w tej kwestii.
Bateria: Cameron Sino
Model: CS-GMF300SH
3,7 V / 300 mAh
link do sprawdzonego sklepu w PL: bateria garmin fenix 3 W chwili pisania tego artykułu oferta jest aktualna, różnie z tym bywa w razie czego szukacie po modelu i producencie. Bateria jest do nabycia w kilku miejscach wysyłkowo w internecie zazwyczaj.
Wymiana baterii
Operacje nie jest skomplikowana. Sprowadza się do odkręcenia 5 śrubek. Wyłączamy zegarek i odkręcamy bezel:
Następnie delikatnie zdejmujemy szybę wraz z zintegrowanym wyświetlaczem. I tu uwaga, wyświetlacz połączony jest z płytą główną taśmą i wtyczką. Postępujemy delikatnie, nie szarpiemy, to jedyny moment kiedy możemy coś uszkodzić mechanicznie. Gniazdo jest delikatne. Po zdjęciu bezela i wyświetlacza musimy delikatnie podważyć płaskim narzędziem wtyczkę na płycie głównej i odpiąć ją.
W tej chwili mamy swobodny dostęp do płyty głównej, którą wyjmujemy z zegarka, nie pamiętam już niestety czy jest przykręcona śrubą z lewej strony w okolicy portu ładowania do koperty, jeśli tak odkręcamy jeszcze jedną śrubkę. Nie mam tego obecnie jak zweryfikować ale to szczegół. Pod płytą główną znajduje się bateria przypięta poprzez mini gniazdo na wtyk. Wypinamy oryginalną baterię oraz odklejamy ją o ile jest przyklejona do płyty głównej. Niestety tego już nie pamiętam, operację wymiany wykonywałem ponad rok temu. Wpinamy nasz zamiennik, który możemy niewielkim kawałkiem klejącej taśmy dwustronnej (nie za mocnej) przykleić do płyty. Składamy z powrotem. Uwaga: widoczna na zdjęciu czerwona uszczelka silikonowa pod wyświetlaczem na kopercie umieszczona jest w rowku swobodnie, przed skręceniem sprawdzamy jej poprawne ułożenie. Jeśli wszystko zrobimy staranie i dokładnie zegarek zachowa swoje właściwości wodoszczelne. Gwarancji na głębokie nurkowanie nie dam ale z całą pewnością do kilku metrów wodoszczelność zostanie zachowana.
Wersja Fenix 3 HR
Niestety nie miałem okazji rozbierać tego zegarka ale zakładam, że procedura będzie analogiczna z tą różnicą, że pod naszą płytą główną będzie połączenie z modułem pulsometru, zakładam, że poprzez styki podobnie jak to ma miejsce z gniazdem ładowania umieszczonym w kopercie zegarka. Jeśli ktoś może potwierdzić moje przypuszczenia proszę o komentarz.
Płyta główna przykręcona jest do obudowy dwoma wkrętami, jeden przy wtyczce, drugi po przekątnej (dwa otworki widoczne na fotografi z wtyczką). Da się też wyciągnąć płytę bez wypinania wtyczki ekranu jak ktoś nie chce ryzykować i nie musi tego robić.
Dziękuję za artykuł. Przy jego pomocy uratowałem mojego leciwego Fenixa 3 HR. Nowe modele tego zegarka niespecjalnie przypadły mi do gustu, więc cieszę się, że nadal będzie mi mógł towarzyszyć. Płyta główna jest przykręcona dwiem śrubkami torx nr 6, podobie jak obudowa. Moduł czujnika jest przymocowany do płyty głównej taśmą na stałe. Wygląda skomplikowanie ale jest do zrobienia samemu. Uszczelkę zegarka lekko posmarowałem smarem silikonowym. Pozdrawiam
A czy jest gdzieś serwis który oferuje usługę wymiany baterii??. W moim Fenix 5x padła już całkowicie bateria a sam wolałbym nie rozbierać zegarka.
szczerze powiedziawszy nie wiem. Na pewno nie robi tego garmin niestety, zaproponują Ci wymiane całego zegarka… Nie wiem czy kogoś znajdziesz bo raczej nikt nie będzie chciał brać na siebie odpowiedzialności. Googluj. W 5X na pewno jest inna bateria ale jak sadzę rozebranie zegarka nie jest jakimś wyczynem, trzeba tylko z głową. I najpierw musisz poszukać baterii w necie. I wydaje mi się, że większość zegarmistrzów starej daty sobie z tym poradzi.